Sõpruse sillal Dandongi (Hiina) ja Sinuiju (PK) vahel on vaiksed ajad |
Põhja-Koreal on diplomaatilised suhted ligi 80 riigiga ning üle maailma toimetavad umbes 60 saatkonda või konsulaaresindust. See on omalaadne aastakümnetega sissetöötatud võrgustik, mille eesmärk erineb märkimisväärselt harjumuspärasest ettekujutusest saatkondade tööst. Põhja-Korea on edukalt kasutanud ära diplomaatilise puutumatuse klauslit, kuid kümned vahelejäämised aastate jooksul lubavad selgelt kinnitada – riigi saatkondade peamine ülesanne on Pyongyangi režiimile rahateenimise võimaluste loomine ja hoidmine.
Aafrika – manner, kus liiga palju ei küsita
Viimase kolmekümne aasta jooksul on ainuüksi elevandiluu väljavedudega Aafrika riikidest jäädud vahele 18 korral. Samuti on Lääne-Aafrika riikidest väljasõidul vihjetele tuginedes tabatud korduvalt saadikuid ja diplomaate, kelle kohvritest leitakse kulda ja teemante. 2015.aastal tabati Bangladeshist lahkuva Põhja-Korea saatkonna töötaja pagasist 1,3 miljoni dollari väärtuses kullakange. Vastupidine on liikumissuund narkootikumidega kauplemisel. Põhja-Korea, kui arvestatav metaamfetamiini tootja, on enam kui viiekümnel korral jäänud vahele meelemürkide müügi korraldamisel läbi oma saatkondade viimase kahe dekaadi jooksul. Meenuvad juhtumid Bulgaariast, kus mõnuained liikusid Sofia saatkonna abil Türgi territooriumile ning Austraalias Põhja-Korea aluse Pong-Su kinnipidamisel leitud 125kg heroiini. Peamiselt kasutab Põhja-Korea smuugeldamiseks Aafrika riike, kus globaalne kontroll on nõrk ning võõrustajamaa majandushuvid kattuvad Põhja-Korea pakkumisega. Üllatuslikult on tuvastatud Pretorias, Lõuna Aafrika Vabariigis asuva Põhja-Korea saatkonna suur käive rahapesuoperatsioonides.
Põhja-Korea kalalaevad Mosambiigis |
Ajaloolised seosed ja võrgustikud toimivad tänaseni
Põhja-Korea koostöö Aafrika riikidega ulatub eelmise sajandi kolmandasse veerandisse, kui Aafrikast sai koloniaalvõimude lahkumisel ideoloogiliste võitluste tallermaa. Pyongyang on toetanud lugematuid nn. rahvademokraatlikku mõtteviisi propageerivaid relvarühmitusi ja režiime. Peamised koostööpartnerid on olnud Angola, Zimbabwe, Kongo DV, Tansaania, Uganda, Sudaan jne. Kokku seob Põhja-Koread 30 erinevat Aafrika riiki, kellest 11 on nüüdse raporti valguses erilise tähelepanu all seoses militaarkoostööga. Mitmed neist (Eritrea, Sudaan ja Kongo DV) ei soovi esitada ÜRO-le kokkulepitud kvartaalseid aruandeid koostööst Põhja-Koreaga. Uganda president Yoweri Museveni sarjas Põhja-Korea vastast nõiajahti alles 2017.aasta septembris ÜRO Peaassamblee kõnepuldist.
Egiptuse armeele salakaubana saadetud Põhja-Korea relvad |
Häbiväärne vahelejäämine tabas augustis 2016 Egiptuse relvajõude, kui Suessi kanalis peeti Egiptuse piirivalve poolt vihjete alusel kinni roostes söealus Jie Shun, mille trümmidest leiti 30 tuhat Põhja-Korea päritolu RPG’d ehk „rocket-propelled grenades“. Uurimine soikus hetkel, mil niidid tellija kohta viisid otseselt Egiptuse enda kõrgeima kaitsejuhtkonnani. Egiptus neil teemadel kommentaare ei jaga, kuid samal perioodil külmutas Washington varemlubatud militaarotstarbelise rahalise toetuse Kairole.
Üleöö ehitustöölisest spordiinstruktoriks – Aafrikas on kõik võimalik
Palju on kõneldud Põhja-Korea ja Iraani koostööst. On selge kahe riigi raketiprogrammides kasutatava tehnoloogia sarnasus, kuid olgem ausad, vettpidavaid tõendeid tarnete ja infovahetuse kohta ei ole. 2007.aastal avaldas WikiLeaks tõendid, millest avaldub Hiinas vahemaandumise teinud Iraani liinilennuki kinnipidamine, mille pardal veeti raketiosi sihtkohaga Pyongyang. Kahjuks on see üsna ainus faktiliselt kinnituse leidnud juhtum võimalikust koostööst. Küll on Põhja-Korea väga kõrged ametnikud korduvalt külastanud viimase kahe aasta jooksul Teherani ning kaamerate ees teatanud teaduse, hariduse ja tehnoloogiate alase koostöö sõlmimisest, kuid nende klišeelike formularide taha ei ole kellelgi edukalt õnnestunud piiluda. Sarnaseid avalikke esinemisi on Põhja-Korea välispoliitika esindusnägu, 90-aastane Kim Yong-nam, pidanud viimastel aastatel mitmeid. Enamasti taaskord Aafrikas ja Kagu-Aasias, kus sõlmitakse pidevalt koostööalaseid lepinguid küll hariduse, küll spordirindel. Näiteks töötavad eespoolt toodud Põhja-Korea ettevõtte KOMID ehitajad endiselt Angolas, kuid seekord spordiinstruktoritena. Angola on aga üks esimesi Aafrika riike, kes
Põhja-Korea asesiseminister Ri Song-chol Uganda armee laagris |
Värske raporti järgi on kinnitatud episoodid kergrelvastuse tarnetest Eritreale ja Kongo DV-le, maa-õhk tüüpi rakettide toimetamisest Mosambiiki, radari ja õhutõrjesüsteemide paigaldamisest Tansaanias ning Põhja-Korea ekspertide osalemisest väljaõppealastes laagrites Ugandas ja Angoolas. Viimastest on olemas ka ametlikud fotoseeriad ajakirjanduse tarbeks. Sõjaline koostöö Põhja-Koreaga on sidumas umbes kolmekümmet Aafrika riiki.
Süürial ja Põhja-Koreal on tihedad suhted |
Lisaks Aafrikale on luubi all ka koostöö Süüria ja Myanmariga. 2011.aastal, Süüria kodusõja alguses, ei tehtud saladust Damaskuse ja Pyongyangi koostööst. Korea Rahvaarmee esindajad olid riigis regulaarsed ja avalikult silmapaistvad külalised. Koos avati ausambaid ja peeti pressikonverentse. Vettpidavalt tõestamatu koostöö kahe režiimi vahel algas hiljemalt eelmise sajandi lõpus ja tuli avalikuks 2007.aasta Iisraeli poolt õhurünnakus hävitatud Deir ez-Zori tuumakompleksis, kus töötas väidetavalt kümneid Põhja-Korea tuumateadlasi ja töölisi. Selgemad tõendid ilmesid keemiarelvade loomiseks vajalike komponentide tarnes vahemikus 2012-2017 Süüria Teaduse ja Tehnoloogia Uurimiskeskusele, mis on Bashar Al-Assadi keemiarelvade arendamise keskuseks. Sellel perioodil on kinnitatud ligi 40 erinevat tarnet ja episoodi Põhja-Koreast Süüria sadamatesse. Lisaks tarnib Põhja-Korea Süüriasse, aga ka Myanmari ballistilisi rakette, raketisüsteeme ja varuosi, hooldusteenuseid. Myanmaris on kahtlustatud maa-aluste tunnelite võrgustike loomist pealinna Naypidaw lähistel, kuid sellele väitele faktilist tõestust siiski pole.
Kui enamasti viidatakse Põhja-Korea vastaste sanktsioonide kesises resultatiivsuses Hiina valikulise reageerimise peale, siis käesoleval perioodil tuleb Hiinat pigem kiita. Olgu meenutatud, et hinnanguliselt moodustab kaubavahetus Hiinaga ligi 90% kogu Põhja-Korea ekspordist-impordist ning on suurusjärgus 7 miljardit dollarit aastas. Veelkord olgu meenutatud, et need numbrid on nö.ametliku ja dokumentaalselt tõestatava kaubavahetuse maht. 2017.aasta jooksul on Hiina tõepoolest lõpetanud mitmete oluliste maavarade tarned Põhja-Koreast ning mõnevõrra on vähenenud eksport Põhja-Koreasse. Ametliku Hiina tollistatistika järgi vähenes omavaheline kaubandus 2017.aastal 10%. Kuid veelkord meeletuletuseks, et kogu artikli fookuses on nö.must majandus, mille maht võib olla sarnases suurusjärgus ametlike kaubandusnäitajatega. Trendina on kindel, et sanktsioonide virr-varris selle osakaal vaid kasvab. Hiina strateegiline huvi hoida ära Koreade ühinemine sunnib Pekingit survestama sõnakuulmatut Kim Jong-uni meetmetega, mis varasemalt ideoloogiliste liitlaste vahel olid tundmatud. Ühisel piirialal on Hiina tehased lõpetanud lepingud tuhandete põhjakorealastest töötajatega, piirilinnades populaarsed Põhja-Korea restorianid on suletud ning kuulsal Dandongi Sõpruse sillal on liiklus hõre. Info Põhja-Koreast seest räägib piiriülese kaubandusega tegelevate diilerite ja inimkaubandust ning põhjakorealaste põgenemist organiseerivate grupeeringute kasvanud riskidest ja motivatsioonipuudusest. Hiina valvab piiri Põhja-Koreaga endisest edukamalt, regulaarsed on piiriäärsete alade sulgemised, reidid põgenike ja kaubitsejate tabamiseks ning hooti sagenevad põgenike tagasisaatmiste löökkampaaniad. Põhja-Korea on piiridele paigaldanud uued Vene päritolu (taaskord keelatud kaupade nimistusse kuuluvad tooted)! raadioeetrit kontrollivad jälitusseadmed, mis lubavad paremini kuulata pealt võimalike piiriüleseid kontakte arendavaid kodanikke. Põgenike arv, kes edukalt jõuavad Lõuna-Koreasse, on viimaste aegade madalaim.
Venemaa – Hiina usin kopeerija
Hiina varasemat oskust sanktsioonidega laveerida on aina enam asunud kopeerima Venemaa. ÜRO raporti valguses on fikseeritud episoode Põhja-Korea söealuste laadimisest Vladivostokis ja Nahhodkal. Põhja-Korea Rasoni erimajandustsoonis laetakse väidetavalt Vene sütt ümber Põhja-
Tõestav foto Hiina ja Põhja-Korea tankerite ümberlaadimisest |
Diplomaatiliste suhete katkestamine kui võimalus
Põhja-Korea survestamises on kandev roll olnud Ameerika Ühendriikidel, kuid omavahelise kaubanduse puudumise tõttu on nende surve pigem moraalne. Päriselt õnnestub Põhja-Korea majanduslikult suruda põlvili vaid kahel, kuid utoopilisel moel. Esiteks tuleks astuda Washingtonil Pekingiga tõelisesse kaubandussõtta (meenutage aga korraks Hiina strateegilisi huvisid Korea poolsaarel ning asjaolu, et kas Korea nimel kaks maailma majandusliidrit ikka tahavad päriselt tülli minna?). Teiseks tuleks leida lahendus, mis suudaks ohjeldada illegaalset kaubandust. Ilmselt peaksid need meetmed omakorda olema üsna valgustkartvad. Esmalt võiks alustada nõudest Põhja-Korea diplomaatiliste esinduste sulgemisest kogu maailmas. Sanktsioonid ei mõjuta Kim Jong-uni relvaprojekte, kuna nende maksumus ei ole niivõrd kolossaalne, kui läänemaailm seda arvab. Tavaliste põhjakorealaste oskus , peamiselt kartusest võimude repressiivse käitumise ees, jätta vahele palju söögikordi võib kesta veel pikki aastaid.
No comments:
Post a Comment